Du kan kontakta social- och patientombuden om du är missnöjd med den vård eller betjäning du fått, hur du bemötts eller om du behöver råd om dina rättigheter i social- och hälsovården eller småbarnspedagogiken.
Social- och patientombuden
- ger råd och handledning i frågor som gäller tillämpningen av patientlagen, klientlagen och lagen om småbarnspedagogik
- ger råd och vid behov biträder klienten/patienten eller dennas representant att göra en anmärkning
- ger råd för att överklaga, be om omprövning, yrka på skadestånd eller ersättning för patient- eller läkemedelsskada eller hur man inleder ett annat ärende som gäller rättsskyddet inom hälsovården, socialvården eller småbarnspedagogiken vid behörig myndighet
- informerar om klientens och patientens rättigheter
- samlar information om patienternas och klienternas kontakter och följer upp hur deras rättigheter och ställning utvecklas
- arbetar även i övrigt för att främja klienternas och patienternas rättigheter och för att dessa ska tillgodoses.
Social- och patientombuden är opartiska och fattar inga beslut och tar inte ställning till medicinsk vård eller personalens handlingar. Social- och patientombudens tjänster är gratis.
Sydöstra Finlands kompetenscentrum för socialbranschen Socom producerar den service som hör till socialombudsmannen i Pyttis kommun enligt lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården.
Kontaktuppgifter:
Socialombudsman Pirkko Haikara
tfn 040 728 7313
e-post: pirkko.haikara@socom.fi
postadress: Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socom
Salpausselänkatu 40 A, 45100 Kouvola
www.socom.fi
Reservera tid på förhand för ett personligt besök. Ett sammanträffande med klienten kan vid behov äga rum i klientens hemkommun. Ett kundbesök kan också ordnas i Pyttis i Broby servicecenter, adress Huutjärvivägen 14, 49220 Broby.