Pyhtää kyllästyi rantaradan vitkutteluun – rakentaa oman pistoraiteen lentokentälle

Pyhtään kunta on saanut tarpeekseen valtiovallan vitkuttelusta itäisen rantaradan kanssa. Rantaratahanketta vuosia jo Kotkan kehitysjohtajan tehtävässä ajaneen Pyhtään kunnanjohtajan Terhi Lindholmin mukaan kunta ottaa asiassa aloitteen nyt omiin käsiinsä.

Meillä ei yksinkertaisesti ole varaa jäädä odottelemaan ratahankkeen etenemistä, ja siksi aloitamme lentokentän pistoraiteen rakentamisen heti. Kunnalla on kaavoitusmonopoli eikä meidän tarvitse kysellä mitään Helsingin herrojen lupia, Lindholm jyrähtää.

Aluksi raitiotie kirkonkylästä lentokentälle
Aivan aluksi Pyhtää aloittaa raitiovaunuliikenteen kirkonkylästä Aeronautica Arenan kautta lentokentälle. Raitiotien raideleveys mitoitetaan niin, että se on myöhemmin mahdollista liittää valtakunnalliseen junaverkkoon.

Tarkoitus on jatkaa pistoraidetta myöhemmin Siltakylään, Huutjärvelle ja Lököreen asti. Sen sijaan Kaunissaaren liikenne hoituu ainakin aluksi drooneilla, eikä ratikkasiltaa saati -tunnelia Kaunissaareen suunnitella valituskierteen pelossa ainakaan vielä, Lindholm sanoo.

Ensimmäinen raitiovaunu Pyhtäälle saadaan Tampereelta, jossa Keskustorin ratikkakahvila on jäänyt tyhjän pantiksi oikean raitiovaunuliikenteen aloittamisen jälkeen.

Koejuna lähtee lauantaina 1.4.
Kunnanjohtaja Lindholm ja lentokentän nokkamies Esa Korjula käynnistävät pistoraiteen rakennustyöt symbolisella possujunakyydillä Aeronauticalta lentokentälle lauantaina 1.4. Ilmaiseen kyytiin mahtuu myös yleisöä, possujuna lähtee Aeronautican pysäköintialueelta klo 12.00. Lentokentän kahvilassa matkustajille tarjotaan sillivoileipiä ja makuvettä. 

Lisätietoja:
April F.D. Huhtikuu, projektipäällikkö, Pyhtään Pistoraide Oy

Kuva: Pyhtään kunta/Jari Korkki

Kuvateksti: Pyhtään ensimmäinen ratikka saadaan Tampereelta, jossa Keskustorin vaunu kävi tarpeettomaksi oikean ratikkaliikenteen aloittamisen jälkeen