Sosiaali- ja potilasasiavastaavat ovat puolueettomia henkilöitä, jotka toimivat kaikkien julkisten ja yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tai potilaiden edun turvaajina. 1.1.2025 alkaen sosiaali- ja potilasasiavastaavat työskentelevät Kymenlaakson hyvinvointialueen strategia- ja integraatiopalvelujen alaisuudessa.
Sosiaali- ja potilasasiavastaavien toiminnan vastuuhenkilö seuraa potilaiden ja asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä ja kokoaa siitä yhdessä potilasasiavastaavien ja sosiaaliasiavastaavien kanssa vuosittain selvityksen.
Asiakastapaamiset ajanvarauksella, tapaamisia järjestetään tarvittaessa myös Pyhtäällä Siltakylän palvelukeskuksessa, osoitteessa Huutjärventie 14, 49220 Siltakylä.
Sosiaalihuollon asiakkaalla on lain mukaan:
- oikeus saada laadultaan hyvää sosiaalihuoltoa ja hyvää kohtelua ilman syrjintää
- velvollisuus antaa sosiaalihuollon järjestämisessä ja toteuttamisessa tarvittavat tiedot
- oikeus saada selvitys toimenpidevaihtoehdoista
- oikeus saada toivomuksensa, mielipiteensä, etunsa ja yksilölliset tarpeensa huomioon otetuiksi sosiaalihuollon toteutuksessa
- oikeus saada päätös, sopimus ja/tai suunnitelma sosiaalihuollon järjestämisestä
- oikeus saada ja tarkastaa häntä itseään koskevia tietoja
- oikeus tehdä muistutus huonosta palvelusta ja kohtelusta
Ota yhteyttä sosiaaliasiavastaavaan jos:
- olet epätietoinen oletko saanut sellaisia sosiaalihuollon palveluja, jotka sinulle kuuluvat
- omainen miettii, saako läheinen tarvitsemiaan palveluita ja tukitoimia.
- sosiaalihuollon työntekijä tai hänen esimiehensä on mielestäsi toiminut epäasiallisesti
- sosiaalihuollon asiakkaana et ymmärrä tehtyjä päätöksiä, sopimuksia tai laskelmia.
- käytät sosiaalipalveluja ja pohdit omaa asemaasi
- haluat asiakkaana saada saada puolueetonta tietoa eri lakien soveltamisesta ja asuinkuntien käytännöistä sosiaalihuollossa
- haluat tietää oikeuksistasi asiakkaana
Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun, hoitoon tai kohteluun, voit antaa palautetta tai tehdä muistutuksen tai kantelun TÄÄLTÄ