Kymenlaakson kuljetuspalveluihin muutoksia kyytien tilaamiseen ja maksukäytäntöihin liittyen

Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisiin kuljetuspalveluihin Kymenlaaksossa on tulossa muutoksia 1.1.2023 alkaen. Taksilla tehtäviä kuljetuksia organisoi jatkossa palveluntuottajaksi valittu Kymenlaakson Taksi Oy. Myönnetyt matkat tilataan Kymenlaakson Taksin välityskeskukselta joko puhelinsoitolla tai älypuhelimen sovelluksella. Asiakkaita pyydetään huomioimaan, että 1.1.2023 alkaen kyytien tilaamiseen tarkoitettu puhelinnumero vaihtuu.

Tilauksen teon jälkeen välityskeskus välittää tilauksen edelleen Kymenlaakson hyvinvointialueen sopimusautoilijoille. Asiakkaiden kuljetuksia yhdistellään aina, kun se on mahdollista ja reitin kannalta loogista.

Lisäksi matkojen omavastuuosuuksien maksukäytäntö muuttuu. Jatkossa Kymenlaakson hyvinvointialue laskuttaa matkaomavastuut kerran kuukaudessa jälkikäteen. Tähän asti asiakas on maksanut Kymsoten päättämän julkisen liikenteen taksan mukaisen maksun suoraan taksille. Kymenlaakson aluehallitus on päättänyt kuljetuksista perittävät maksut 12.12.2022 käydyssä kokouksessa.

Vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisten kuljetuspalveluiden asiakkaille lähetetään tarkat asiakasohjeet kyytien tilaukseen, uuteen tilausnumeroon ja maksuihin liittyen postitse joulukuun aikana. Muutokset eivät koske Kelan kustantamia terveydenhuollon kuljetuksia, joissa toimitaan edelleen Kelan ohjeiden mukaisesti.

Lisätietoja medialle

Antti Horto, kuljetuskoordinaattori
Antti.horto@kymsote.fi, p. 040 661 4137