Alueellisten lentokenttäpaikkakuntien kannanotto liikenne- ja viestintäministeriön lentoasemaselvitykseen: Lentoasemaselvitys jää vajaaksi – visio tulevaisuuden ilmaliikenteestä puuttuu

Suomen alueellisten lentopaikkakuntien verkosto kiittää liikenne- ja viestintäministeriön selvitystä lentoasematoiminnan järjestämisestä siitä, että selvitys löytää muitakin vaihtoehtoja lentokenttäverkoston ylläpitämiseen kuin valtionyhtiö Finavian. On hyvä, että esimerkiksi Kreikan (yksityiset operaattorit) ja Norjan (aluekenttien kehittäminen) mallit on selvityksessä nostettu esiin.

Sen sijaan verkosto on tyytymätön siihen, että visio tulevaisuuden päästöttömästä vihreästä ilmailusta on sivuutettu kokonaan. Ilma-alusten tekninen kehitys ja uudet käyttövoimat kuten sähkö ja vety on unohdettu. Kärjistetysti asian voisi ilmaista niin, että selvityksessä on etsitty vaihtoehtoisia tapoja hallinnoida niitä lentokenttiä, joille Finnair lensi viime vuosituhannella.

Nykyisen Finavian verkoston ulkopuolella Suomessa toimii kuitenkin jo nyt kymmeniä pienempiä lentokenttiä. Näkemys näiden pienempien lentokenttien roolista tulevaisuuden ilmailun kehittämisessä puuttuu selvityksestä kokonaan. Jo käsillä olevat mahdollisuudet lentokenttien digitaalisesta operoinnista – esimerkiksi niin, että Seinäjoen kenttää operoidaan Pyhtäältä tai päinvastoin – jäävät huomiotta.

On ensiarvoisen tärkeää turvata nykyisten alueellisten lentokenttien toimintaedellytykset vihreän ja päästöttömän ilmailuvallankumouksen kynnyksellä. Sitä puoltavat myös huoltovarmuus, alueellinen saavutettavuus ja elinkeinoelämän tarpeet. Verrattuna suunniteltuihin miljardiluokan raideinvestointeihin lentokentillä puhutaan miljoonista. Ilmailu ei siis kilpaile samoista rahoista, koska kiskoilla mittaluokka on tuhatkertainen.

Mihin unohtui hallitusohjelma?

Petteri Orpon hallitusohjelmaan on kirjattu, että ”heti hallituskauden alussa laaditaan kansallinen lentoliikennestrategia, jossa linjataan Suomen lentoliikenteen toimintaedellytysten ja kilpailukyvyn vahvistamisesta muuttuneessa maailmassa”.

Valitettavasti nyt näyttää siltä, että vastoin hallitusohjelman nimenomaista kirjausta lentoliikenne ollaan upottamassa laajempaan Liikenne 12 -suunnitelmaan. Se tarkoittaa lentoliikennestrategian latistamista. Siitä seuraa myös, että lentoliikenne ei saa ansaitsemaansa painoarvoa, ja lentoasemaverkoston kehittämisen edellyttämä kansallinen keskustelu jää käymättä.

Tarvitsemme edelleen sen kansallisen lentoliikennestrategian, joka meille on jo hallitusohjelmassa luvattu.

Alueellisen lentokenttäverkoston puolesta

Terhi Lindholm, Pyhtään kunnanjohtaja 040 6708222

Lentokenttäpaikkakuntien verkostoon kuuluvat Asikkala/Lahti, Enontekiö, Iisalmi, Ilmajoki, Joroinen/Varkaus, Kauhava, Kemijärvi, Kuhmo, Lappeenranta, Mikkeli, Oripää, Pietarsaari, Pyhtää, Rautavaara, Seinäjoki ja Sodankylä.

Kuva: Pyhtään kunta/Jari Korkki