Terapianavigaattori on nimettömänä käytettävä verkkopalvelu, joka auttaa, kun mielenterveyden hyvinvointi mietityttää. Terapianavigaattorin kyselyn täyttämällä asiakas ymmärtää omaa tilannettaan paremmin, ja sen avulla terveydenhuollon ammattilainen voi nopeammin ohjata hänet oikeatasoiseen hoitoon. Valtakunnallinen, palkittu palvelu otettiin Pyhtäällä käyttöön toukokuun alussa.
Terapianavigaattorissa täytetään täysin nimettömästi kysely, jolla kartoitetaan muun muassa erilaisia mielenterveyden ongelmien oireita, toimintakykyä ja elämäntilannetta. Nämä ovat tietoja, joita keskeisesti tarvitaan terveydenhuollossa asiakkaan hoidon tarpeen arviossa. Terapianavigaattoria hyödyntäen voidaan nopeammin ohjata sopivimman avun tai tuen pariin. Asiakas itse voi myös saada lisäymmärrystä tilanteeseensa ja hyödyntää itselleen sopivia omahoito-ohjelmia.
“Terapianavigaattori on matalan kynnyksen palvelu, johon kuka vain voi mennä tutustumaan ja jäsentämään omia ajatuksiaan. Suosittelen sitä etenkin kaikille, joita mietityttää heidän vointinsa tai jotka kaipaavat tukea mielen haasteisiin”, sanoo Terveystalon Kumppanuusratkaisuiden ylilääkäri Paula Reponen.
Terapianavigaattorin tukemana voi hakeutua hyödyntämään esimerkiksi Mielenterveystalo-nimisen verkkopalvelun omahoito-ohjelmia, joita on yli 40 erilaiseen tilanteeseen.
“Lievissä oireissa voi saada suuren avun omahoidosta, kun taas isommissa solmuissa tarvitaan usein lisäksi ammattilaisen tukea ihan kasvotusten. Terapianavigaattori auttaa tämän hoidontarpeen hahmottamisessa”, Reponen kuvaa.
Palvelu sujuvoittaa hoitoon pääsyä
Terapianavigaattori sisältää kansallisesti ja kansainvälisesti käytössä olevia oiremittareita yleisten mielenterveyden ongelmien, kuten masennuksen tai ahdistuneisuuden, kartoittamiseen. Kyseessä ovat samat oiremittarit, joita myös ammattilaiset käyttävät hoidontarpeenarviossa.
Kun henkilö täyttää Terapianavigaattorin kyselyn, hän saa palvelusta kahdeksannumeroisen koodin, jonka takana kyselyn tulokset ovat. Koodin voi halutessaan antaa hoitajalle tai lääkärille, jolloin ammattilainen pääsee katsomaan tulokset, mikä sujuvoittaa hoidon aloittamista.
“Vastaajan lisäksi kukaan ei näe tuloksia ilman koodia. Koodista ja sen takaa löytyvistä tuloksista on kuitenkin iso apu, kun ihminen ottaa yhteyttä vaikkapa terveysasemalle mielenterveyden kysymyksissä. Jos Terapianavigaattoria ei pysty käyttämään teknisten syiden tai oman jaksamisen takia, saa terveysasemalle tietenkin olla yhteydessä myös ilman kyselyn täyttämistä etukäteen”, Reponen jatkaa.
Terapianavigaattori on käytössä myös muualla Kymenlaaksossa
Terapianavigaattori on osa valtakunnallista Terapiat etulinjaan -toimintamallia, joka parantaa perustason mielenterveyspalveluiden saatavuutta. Pyhtään terveysasema ja Kymenlaakson hyvinvointialue toimivat yhteistyössä toimintamallin kanssa.
”Olemme iloisia, että Terapianavigaattori on otettu käyttöön Pyhtäällä. Terapianavigaattorin käyttöä on pilotoitu Kymenlaakson alueella syksystä alkaen mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasohjauksessa sekä yhdellä terveysasemalla, ja suunnitelmissa on laajentaa käyttöä muillekin alueen terveysasemille”, sanovat Terapiat etulinjaan -toimintamallin käyttöönottoa Kymenlaaksossa tukevat terapiakoordinaattori Saara Föhr Bovell HUSista ja projektivastaava Niina Valokorpi-Hirvonen Kymenlaakson hyvinvointialueelta.
Tutustu Terapianavigaattoriin osoitteessa terapianavigaattori.fi. Pyhtään terveysasemalle saat yhteyden jatkossakin soittamalla p. (05) 220 2015. Terveysaseman puhelinpalvelun vastausajat ja tarkemmat yhteystiedot löytyvät osoitteesta terveys.pyhtaa.fi.