Nuorten Matala on nopein reitti saada apua, kun arki haastaa nuorta tai perhettä – yhteydenottokanaviin muutoksia helmikuussa

Nuorten Matala on paikka, josta 13–17-vuotiaat kymenlaaksolaiset perheineen voivat saada apua ja neuvoja helposti, kun arki tuntuu vaikealta. 3.2.2025 Nuorten Matalassa otetaan käyttöön uudet yhteydenottokanavat, joiden kautta yhteyttä saa entistä laajemmin aukioloajoin.

Nuoret, 13–17-vuotiaat kymenlaaksolaiset ja heidän perheensä voivat ottaa yhteyttä Nuorten Matalaan heti, kun mielenterveydessä tai arjessa on haasteita. Erillistä lähetettä ei tarvita.

Yhteydenottokanavat Nuorten Matalaan muuttuvat helmikuussa. Uudet yhteydenottokanavat ovat 3.2.2025 alkaen:

  • Mielenterveys- ja päihdepalveluiden puhelinpalvelu p. 05 220 2500 (avoinna arkisin kello 7–18, takaisinsoittopyynnön jättäminen kello 7–14)
  • Sosiaalihuollon puhelinpalvelu p. 05 220 6000 (avoinna arkisin kello 9–14)
  • Sosiaalihuollon asiakasneuvonnan chat Oma Kymenlaakso -palvelussa (avoinna tiistaista torstaihin kello 10–15).

Nuorten Matalan vanhat asiakkaille tarkoitetut puhelinnumerot (p. 040 823 4255 eteläisessä Kymenlaaksossa ja p. 040 489 8246 pohjoisessa Kymenlaaksossa) poistuvat käytöstä niin ikään 3.2.2025. Nuorten Matalan toimipisteiden yhteystiedot löytyvät hyvinvointialueen verkkosivuilta.

Muutoksen yhteydessä myös viranomaisille tarkoitettu konsultaationumero vaihtuu, mutta ohjaamisen käytännöt säilyvät ennallaan. Ammattilaisia tiedotetaan muutoksesta erikseen.

Laajemmat aukioloajat, enemmän vastaanottoaikoja

Nuorten Matalan yhteydenottokanavia muutetaan, sillä ne takaavat laajemmat palveluajat niin puhelimessa kuin chatissa.

Kun puhelinpalvelu siirtyy pois Nuorten Matalasta, voidaan tarjota enemmän varsinaisia vastaanottoaikoja. Tämä taas nopeuttaa avunsaantia.

Tähän asti Nuorten Matalan puhelinpalvelu on palvellut neljänä päivänä viikossa kolme tuntia kerrallaan niin pohjoisessa kuin eteläisessä Kymenlaaksossa. Sen sijaan mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonta puhelimessa on avoinna joka arkipäivä kello 7–18. Sosiaalihuollon asiakasneuvonta vastaa soittoihin arkisin kello 9–14 ja chatissa kello 10–15 arkisin tiistaista torstaihin.

Missä asioissa Nuorten Matalaan voi olla yhteydessä?

Nuorten Matalaan saa yhteyden mielenterveys- ja päihdepalveluiden neuvonnan kautta, kun on huolta

  • mielenterveyteen liittyen
  • päihteidenkäyttöön liittyen.

Yhteyttä otetaan sosiaalihuollon asiakasneuvonnan kautta, kun on huolta

  • kodin ristiriitoihin liittyen
  • käyttäytymiseen liittyen
  • vanhemmuuteen tai kasvatukseen liittyen
  • itsenäistymiseen liittyen.

Yllä mainituissa asioissa voi olla yhteydessä myös oman koulun tai oppilaitoksen opiskeluhuoltopalveluihin. Neuropsykiatrisissa haasteissa kuten ADHD-epäilyissä käännytään aina koulu- tai opiskeluterveydenhuollon puoleen. Yhteyttä voi ottaa matalalla kynnyksellä.

Ympärivuorokautisesti apua tarjoavat

  • sosiaali- ja kriisipäivystys Etelä-Kymenlaaksossa p. 040 509 5111 ja Pohjois-Kymenlaaksossa p. 040 053 3595 äkillisissä kriisitilanteissa
  • Päivystysapu p. 116 117 äkillisissä terveyteen ja mielenterveyteen liittyvissä asioissa.

    Yhteyshenkilöt

    Minna Keränen
    palveluesimies, Nuorten Matalan terveyspalvelut
    p. 044 2231 859, minna.keranen@kymenhva.fi

    Kari Lindberg
    palveluesimies, Nuorten Matalan sosiaalipalvelut
    p. 040 0659 942, kari.lindberg@kymenhva.fi