Pyhtään sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät vuoden 2025 alusta Kymenlaakson hyvinvointialueen toiminnaksi ja jatkuvat keskeytyksettä

9.12.2024

Pyhtään terveysasemalla on vuoden 2025 alusta lähtien tarjolla samat sosiaali- ja terveyspalvelut kuin ennenkin. Suurin muutos koskee sitä, mihin otetaan yhteyttä. Pyhtääläiset käyttävät 1.1.2025 alkaen Kymenlaakson hyvinvointialueen ajanvaraus- ja asiointinumeroita ja muita yhteydenottokanavia.

Pyhtään kunnan alueen sosiaali- ja terveyspalvelut siirtyvät Kymenlaakson hyvinvointialueen toiminnaksi 1.1.2025 alkaen. Palvelut tuotetaan hyvinvointialueen omana toimintana ja osin ostopalveluina.

– Pyhtään terveysasemalla on tarjolla samat palvelut kuin ennenkin. Terveysasemalla toimii siis jatkossakin hoitajan ja lääkärin vastaanotot, hammashoitola, neuvola sekä monet muut palvelut kuten esimerkiksi kuntoutus ja aikuisten mielenterveys- ja päihdepalvelut, kertoo perusterveydenhuollon vastaanottopalveluista vastaava tulosaluejohtaja Kari Kristeri.

– Pyhtääläiset voivat halutessaan valita palveluita myös muualla Kymenlaaksossa sijaitsevista hyvinvointialueen toimipisteistä. Jos esimerkiksi henkilö liikkuu paljon Kotkassa, hän voi varata ajan vaikkapa Kotkansaaren terveysasemalle tai Karhulan hammashoitolaan.

Samaan tapaan muualla Kymenlaaksossa asuvat voivat 1.1.2025 alkaen valita Pyhtään terveysaseman palvelut. Erillistä kirjallista ilmoitusta tähän ei enää tarvita.

Pyhtään terveysasema auki virka-aikaan

Pyhtään terveysaseman aukioloaika muuttuu 1.1.2025 alkaen. Terveysasema toimii ajanvarauksella ja palvelee arkisin kello 8-16. Muina aikoina kiireellistä apua tarvitsevat potilaat hoidetaan Kymenlaakson keskussairaalan päivystyksessä.

Vaihtuuko henkilöstö eli onko terveysasemalla enää tuttuja hoitajia tai lääkäreitä?

–Tähän ei pystytä ainakaan tässä vaiheessa vielä vastaamaan, sillä jokainen työntekijä päättää itse, jatkaako työskentelyä Pyhtään terveysasemalla. Sen uskallan kuitenkin sanoa, että suuri joukko tuttuja kasvoja on vastassa jatkossakin, Kristeri toteaa.

Sosiaali- ja terveyspalvelut on Pyhtäällä järjestetty osin eri tavoin kuin hyvinvointialueella, tämän vuoksi yksittäisiin palveluihin voi tulla muutoksia kevään aikana. Esimerkiksi opioidiriippuvaisten korvaushoitoa tarvitsevien nykyiset hoitosuhteet pyritään hoitamaan Pyhtäällä, uudet asiakkaat ohjataan korvaushoitoyksikköön Kotkaan.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta auttaa laajasti

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta on jo käytössä Pyhtäällä ja se auttaa jatkossakin laajasti sosiaalihuollon asioissa. Se neuvoo ja ohjaa työikäisten, toimeentulotuen, ikäihmisten, vammaispalvelujen sekä lasten ja perheiden sosiaalipalvelujen kysymyksissä. Palveluun voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä. Apua ja neuvoa voi kysyä esimerkiksi omaan tai läheisen hyvinvointiin ja arjessa selviytymiseen liittyvissä asioissa ja tarvittaessa asiakas ohjataan sopivien palvelujen piiriin.

Pyhtään ulkoistamissopimus päättyy

Muutoksen taustalla on Pyhtään vuonna 2014 solmima sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistamista koskeva sopimuskokonaisuus, joka tehtiin Attendo Oy:n ja myöhemmin Terveystalon kanssa. Sopimus päättyy 31.12.2024.

Muutoksen yhteydessä myös kotihoidon ja omaishoidon palveluiden ja asumisyksikkö Hoivahovin palveluntuottajat vaihtuvat. Asiakkaiden ja asukkaiden palvelut jatkuvat kuitenkin entiseen tapaan palvelukuvauksen mukaisesti. Kotihoidon ja asumisyksikön palvelut tiedottavat asiasta suoraan asiakkailleen ja asukkailleen.

Pyhtääläisten yhteydenotot sosiaali- ja terveyspalveluihin 1.1.2025 alkaen:

Pyhtääläisillä on käytössä kaikki hyvinvointialueen yhteydenottokanavat, puhelinpalveluiden lisäksi tarjolla on esimerkiksi chat-palveluja.

Verkkosivut: kymenhva.fi
Digitaalinen asiointi laajenee alkuvuonna 2025.

Terveysasema

Puhelinpalvelu numerossa 05 220 2000 on avoinna arkisin kello 7–20. Voit jättää takaisinsoittopyynnön kello 8–14.
Yhteydenotto onnistuu myös Omaolo.fi-palvelun kautta.
Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse. Lähetä tekstiviesti numeroon 050 902 4017.

Päivystysapu 24/7

Päivystysavun hoitotyön ammattilaiset palvelevat puhelinnumerossa 116 117 ympäri vuorokauden. Ammattilaiset arvioivat hoidon tarpeen, antavat kotihoito-ohjeita ja ohjaavat tarvittaessa oikeaan hoitopaikkaan.

Hätätilanteessa soita 112

Suun terveydenhuolto

Suun terveydenhuollon puhelinajanvaraus puhelinnumerossa 05 220 2200 on avoinna arkisin kello 7–16. Voit jättää takaisinsoittopyynnön kello 7–14.
Kuulovammaisia palvelemme tekstiviestitse numerossa 050 902 4019.

Sosiaalihuollon asiakasneuvonta

Puhelinpalvelu numerossa 05 220 6000 on avoinna arkisin kello 9–14.

Kuntoutus

Kuntoutuksen ajanvaraus puhelinnumerossa 05 220 2140 on avoinna arkisin kello 9–12. Voit jättää myös takaisinsoittopyynnön.

Lasten kuntoutukseen (alle 16-vuotiaat) ohjautuminen neuvolan ja kouluterveydenhuollon kautta.  

Laboratorio

Laboratoriopalvelujen toiminta ja yhteydenotto pysyvät ennallaan. Ohjeet asiointiin löytyvät HUS:n verkkosivuilta:https://www.hus.fi/potilaalle/sairaalat-ja-toimipisteet/pyhtaan-laboratorio-siltakyla

Neuvola

Lasten neuvolan, äitiysneuvolan ja raskauden ehkäisyn ajanvaraus ja asiointi puhelinnumerossa 05 220 2100, maanantaista torstaihin kello 7–15 ja perjantaisin kello 7–13.
Lasten kehityksellisten palveluiden vastaanotto (alle 13-vuotiaat, adhd-lääkitykset ja mielenterveyden haasteet), ohjautuminen neuvolan ja kouluterveydenhuollon kautta. 

Kouluterveydenhuolto

Kouluterveydenhuolto jatkuu entisellään ja puhelinnumerot pysyvät samoina.

Mielenterveys- ja päihdepalvelut

Aikuiset
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden asiakasneuvonta puhelinnumerossa 05 220 2150 on avoinna arkisin kello 7–18.

Ennen yhteydenottoa täytä terapianavigaattori osoitteessa terapianavigaattori.fi ja ota saamasi koodi talteen. Anna terapianavigaattorista saamasi koodi ammattilaiselle.

Nuoret
Nuorten Matalan asiakasohjaus puhelinnumerossa 040 823 4255 on avoinna maanantaisin, tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin kello 9–12.

Ajan peruminen

Ohjeet varatun ajan perumiseen tai siirtämiseen eri palveluissa: 
www.kymenhva.fi/peruaika