Tiedote koronatilanteesta 14.8.

Kymenlaakson koronatilanne on edelleen rauhallinen. Etelä-Kymenlaaksossa on THL:n tietojen mukaan todettu toistaiseksi muutamia koronatapauksia.

Suomen ja useimpien Euroopan maiden koronatilanne on kuitenkin vaikeutumassa, ja päivittäinen uusien tartuntojen määrä on nousussa. Erityistä huomiota on herättänyt, että suuri osa uusista tartunnoista on liittynyt ulkomaanmatkailuun, jota ei edelleenkään suositella. Kymsote on 12.8. julkaistussa tiedotteessaan kiinnittänyt huomiota koronainfektion torjunnan perussääntöihin: Käsi- ja yskimishygieniaan, turvavälien ylläpitoon ja suurten kokoontumisten välttämiseen. Eilisessä tiedotteessa suositeltiin myös suu-nenäsuojusten käyttöä silloin, kun turvavälejä ei voi pitää. Ohje on hallituksen 13.8. antaman linjan mukainen:

Suojusta suositellaan käytettäväksi:

• Kun matkustat ruuhkaisassa joukkoliikenteessä jossa lähikontakteja ei voida välttää
  • Matkalla koronavirustestiin ja sieltä takaisin sekä kun odotat testin tulosta ja sinulla on välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella
  • Palaat riskialueelta Suomeen ja siirryt maahantulopaikasta, kuten lentokentältä, karanteeniin ja lisäksi, jos sinulla on karanteenin aikana välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella.

Suojusta saa käyttää oman harkinnan mukaan myös muissa tilanteissa, joissa turvavälien noudattaminen ei ole mahdollista.

Kouluihin, päiväkoteihin ja koulukuljetuksiin ei suositusta ole annettu.

Tarvitsemansa suojuksen hankkii lähtökohtaisesti jokainen itse. Heikommassa asemassa olevat (vähävaraiset) voivat saada maskin Kymsoten jakelun kautta. Kymsoten tiedote: https://korona.kymsote.fi/tilannekuva/tiedotteet/.

Pyhtään kunnan johtoryhmä seuraa virustilanteen kehitystä ja linjauksia kunnan henkilöstöön, tapahtumiin ja palvelutuotantoon tehdään tarvittaessa nopeasti valtiollista ja alueellista tilannetta sekä linjauksia noudattaen.

Kunta kehottaa asukkaitaan seuraamaan THL:n ja Kymsoten pandemiaan liittyvää tiedotusta ja noudattamaan viranomaisten ohjeita.

Jouni Eho
kunnanjohtaja