Kansallisilla laatumittareilla kerätään tärkeää tietoa hoidon tueksi

Kansallisilla laatumittareilla kerätään tärkeää tietoa hoidon tueksi

Kymsoten eri palveluilla on käytössä kansallisia laatumittareita, joiden avulla saadaan arvokasta tietoa potilaan hoidosta. Laatumittareiden tavoitteena on parantaa potilaiden saamaa hoidon laatua ja yhdenmukaistaa hyviä hoitokäytäntöjä.

Laatumittareiden kyselyihin vastataan sähköisesti Omavointi-palvelussa, josta lähetetään tieto ja kirjautumislinkki tekstiviestitse asiakkaan puhelinnumeroon. Asiakas saa tiedon kyselyistä hoidon yhteydessä ja uusintakyselyjä tulee myös hoidon jatkuessa tai esimerkiksi sovittujen toimenpiteiden jälkeen. Kyselyyn vastaaminen on tärkeää, koska vastausten avulla hoitava lääkäri ja hoitohenkilökunta voivat suunnitella ja seurata potilaan hoitoa ja hoidon tuloksia.

Asiakkaalle lähetetään tekstiviesti, jossa pyydetään vastaamaan laatumittarin kyselyyn osoitteessa https://omavointi.fi/kymsote/kirjaudu. Tekstiviesti lähetetään joko numerosta 050 902 3320 tai lähettäjänä näkyy Kymsote. Omavointi-palveluun kirjautumisessa käytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista. Palvelua ei suositella käytettävän Internet Explorer -selaimella.

Kymsotella on ollut laatumittareita käytössä vuodesta 2014 ja palvelua laajennetaan ja kehitetään jatkuvasti. Viimeisimpänä Pohjois-Kymen sairaala on ottanut käyttöön reumapotilaille ennen vastaanottoa täytettävän Omavointi-kyselylomakkeen. Syyskuussa 2021 sama kysely otetaan käyttöön myös Kymenlaakson keskussairaalassa.

Lisätietoja laatumittareista saa hoitavasta yksiköstä.