• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

VAIVAA ASIAKKAASTA

Minulla on kotona keittiöremontti tulossa. Olen viime aikoina vieraillut seutumme kaupoissa pyytäen tarjouksia kalusteista ja laitteista. Kokemus on ollut vähän hämmentävä. Jos menet kauppaan töiden jälkeen klo 16, ei asiaan ehditä paneutua, kun klo 17 pitää laittaa kauppa kiinni.

Kun sitten on aika varattu viikkoa etukäteen, saa tarjousta odottaa jopa kolme viikkoa.  Tällainen tarjous tuli hylätyksi; mitähän itse kalustetoimitusten aikataulun kanssa olisi ollut. Tai sitten tarjoukseen voi tutustua ainoastaan myymälässä, ei kotona. Ei kuulosta asiakaslähtöiseltä puuhalta.

Kodinkonepuolella tilanne on asiakkaan kannalta myös haastava. Eri laitemerkkejä on helposti puolen tusinaa ja jokaisella on vaikkapa hellasta kymmenen mallia. En haluaisi valtavasti käyttää aikaa laitteiden vertailuihin, niinpä käännyin myyjän puoleen. Hän heti totesi, että ’tässä sinulle kone’. Kun kysyin, miksi juuri tämä malli on minulle paras, oli vastaus: tätä on myyty paljon.

Lasiliikkeen edustaja kävi kevättalvella katsomassa rikki mennyttä ikkunaani. Totesi, että ruvetaan hommiin lumien sulettua. Kesällä soitin kysyäkseni tilanteesta. Asia oli unohtunut, mutta ruvetaan heti hommiin. Kuukauden päästä soitin uudelleen, jolloin asia otettiin työn alle.

Nämä esimerkit viittaavat siihen, että ei kaupalla ainakaan huonosti mene, kun on varaa olla huolehtimatta asiakkaista. Teollisuuden rakennemuutoksen kourissa kaupan rooli seudullamme tulee olemaan keskeisempi kuin ennen. On huolestuttavaa, jos kauppamme antaa toiminnallaan viestin, että asiakas ei ole se tärkein asia.

 

Tällä viikolla ohjelmassa:

Maanantai:  Aamulla kunnan johtoryhmä. Iltapäivällä Siltakylän E18-liittymän kaupallisen keskittymän kehittämistyöpaja. Illalla kunnanhallitus.

Tiistai:  Aamupäivä toimistolla, iltapäivällä mediatapaaminen. Illalla kaavoitustoimikunta.

Keskiviikko: Aamulla johtoryhmätyöskentelyn kehittämistä. Puolilta päivin Ahvenkosken E18-liittymän kehittämiseen liittyvä tapaaminen.

Torstai:  Aamulla teknisen osaston toiminnan suunnittelua. Puolita päivin itsenäisyyspäiväjuhlan suunnittelua.

Perjantai: Suunnittelua toimistolla.

 

Hyvää viikkoa kaikille!

Olli

Kommentit

”Vaivaa yrittäjästä ja asukkaista” Vuoden 2010 ja 2011 Pyhtään kymmenenneksi suurimman yhteisöveron maksajan tonttikaupat eivät olleet kunnan johdon mieleen. Entä jos Erikoispuu olisikin vielä toimiva yritys, olisiko kunnan johto joutunut sitten etsimään vaihtoehtoisen tieyhteyden vai yrittänyt ajaa alas toimivan yrityksen. Yli 20v pääkaupunkiseutua suunnitelleena, on vaikea uskoa, että maapohja on Pyhtäällä niin kortilla, ettei olisi päästy molempia osapuolia tyydyttävään ratkaisuun. Ei anna todellakaan hyvää kuvaa Pyhtääläisen yrittäjän puolella olemisesta. Vai onko se niin, että uusien toimijoiden ns. ”kehittäminen” verovaroin on niin tärkeätä, että ne vanhat, jotka tuovat verovaroja Pyhtäälle voidaan tarvittaessa pyyhkiä sivuun. Kunnan laatimassa elinkeinostrategiassa oli aiemmin muistaakseni lause ”olemassa olevan yritystoiminnan turvaamisesta”. Asukkaistakin on vaivaa, kun eivät suoralta kädeltä hyväksy kunnan johdon suunnitelmia 36 tuulimyllyn saamiseksi Pyhtäälle. Ei tarvinnut käyttää, kuin varttitunti selvitykseen kunnan johdon tilaamasta kaavaehdotuksesta, kun oli selvillä, että kaavan valmistelussa on käytetty mm. meluselvityksen osalta vanhoja ohjeita. Kaavaehdotuksessa ei myös ollut käytetty uusimpia ohjeita tuulimyllyjen sijoituksesta asutuksen lähelle eikä kunnan johto silti nähnyt kaavaehdotuksessa mitään huomautettavaa, kun se käsiteltiin teknisessä lautakunnassa. t: Kai Kakko, Pyhtääläinen yrittäjä (vielä toistaiseksi) kai.kakko@kakko.fi www.kakko.fi