• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

PALVELUSTRATEGIAA

Suomen on vallannut into määritellä palvelustrategia kunnissa. Tämä on hyvä asia, sillä nimenomaan palveluilla kunnat erilaistavat tarjontansa huomioiden paikalliset olosuhteet ja kuntalaisten näkemykset. Pyhtää on myös päättänyt määritellä palvelustrategian tänä vuonna.

Käynnistimme viime viikolla kunnanhallituksen kanssa palvelustrategian tekemisen. Pidimme asiaan liittyvän työpajan. Tavoitteena on vetää määrittely ripeällä aikataululla niin, että olisi mahdollista vielä kesäkuussa vahvistaa strategia.

Mikä sitten on palvelustrategia ja mihin sitä tarvitaan?

Palvelustrategiassa kerrotaan, mitkä ovat Pyhtään kunnan tarjoamat palvelut. Siinä myös otetaan kantaa siihen, miten palveluja tuotetaan; kunnan toimesta, yhteistyössä naapurikuntien kanssa, yritysyhteistyöllä tai palvelusetelin kautta. Jatkossa yhdistysten ja ihmisten itse tekemä palvelu tulee olemaan entistä tärkeämpää. Myös palvelujen saatavuus on keskeinen kysymys. Löytyykö palvelu läheltä vai kaukaa, palvelupisteessä tai netissä, päivällä vai myös illalla tai yöllä?

Palvelustrategiaa tarvitaan, jotta osaamme toiminnassamme painottaa tärkeäksi koettujen palvelujen kehittämistä, ja toisaalta jättää vähemmälle huomiolle vähemmän tärkeäksi koetut palvelut.  Palvelustrategia on hyödyllinen myös, kun selvitetään mahdollisia kuntaliitoksia. Pyhtään oma näkemys palvelutasoista saadaan näppärästi neuvottelupöytiin, kun ne ovat jo valmiina palvelustrategiassa kuvattuna.

Tavoitteena on työn edetessä kevään aikana saada kuntalaisten näkemyksiä  palvelustrategiasta. Tiedotamme tästä mahdollisuudesta sitten aikanaan.

 

Tällä viikolla ohjelmassa:

Maanantai:  Aamulla kunnan johtoryhmän kokous. Iltapäivällä yhteistyötoimikunta ja illalla kunnanhallitus.

Tiistai: Aamupäivä toimistolla. Iltapäivällä seurantakokous ICT Kymin kanssa.

Keskiviikko: Aamulla yrittäjäaamukahvit (AVOIN KAIKILLE YRITTÄJILLE, TERVETULOA!). Puolilta päivin yritystapaaminen. Iltapäivällä tarkastuslautakunnan kokous, jossa käsitellään tilinpäätöstä viime vuodelta.

Torstai: Helsingissä, jossa yritys- ja yhteistyökumppanitapaamisia.

Perjantai: Toimistolla, iltapäivällä uuden intranetjärjestelmän koulutus.

 

Hyvää viikkoa kaikille!

Olli

Kommentit

Mihinkäs aikaan ne yrittäjäkahvit olikaan keskiviikkona?
Yrittäjien aamukahvit ke klo 8-9
Palvelustrategian luomistyö kuulostaa hyvältä! Haaste, joka aina liittyy strategioiden jalkauttamiseen, on sen erilaiset tulkinnat. Jotta voimme ymmärtää, mitä olemme tekemässä, keskustelua täytyy jatkuvasti käydä kaikilla rintamilla. Kaikki kysymykset, jotka nousevat arjesta - palvelun tuottajien tai sen käyttäjien suusta - ovat todella arvokkaita, ja yhdessä luodut vastaukset määrittävät tekemisen tapoja. Talousahdingossa palvelustrategiaa määrittäessä keskeinen hyöty on palveluiden priorisoinnissa. Siihen keskusteluun toivoisi myös kuntalaisten laajasti ottavaan osaa. Henkilökohtainen palveluiden lempilapseni on ennaltaehkäisevä sosiaalityö ja erityisesti nuorisotyö - jonkun muun proriteetit ovat toiset. Energistä luomistyötä kaikille osallisille!