• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

Maakunta rakentuu asiakaslähtöiseksi

Nyt se on sitten selvää. Suomen suurin julkishallinnon rakenneuudistus toteutetaan 18 maakuntaa perustuen. Maakunnista tulee tärkeä tekijä, joka vaikuttaa meidän suomalaisten arkeen. Tähän asti maakunnat ovat olleet arjessa melko näkymätön juttu.

Kymenlaakson kunnat ovat käynnistäneet oman suunnittelunsa tulevan maakunnan hahmottamiseksi. Projektin ohjausryhmä kirjasi yhden keskeisen tavoitteen: asiakaslähtöiset ja sujuvat palvelut. Tämä on helppo kirjoittaa mutta ei niin helppo toteuttaa. Mitä tarkoittaa asiakaslähtöinen palvelu? Se tarkoittaa, että palvelut suunnitellaan asiakkaan lähtökohdista, ei esimerkiksi tuotannon lähtökohdista. Tähän asti moni vaikkapa terveyspalvelu on muotoutunut palvelutuotannon lähtökohdista käsin. Asiakas on saanut odottaa ja jonottaa, kunhan tuotantokone pyörii.

On hienoa, että tuleva itsehallinnollinen Kymenlaakso tähtää palvelujen asiakaslähtöisyyteen. Pyhtäällä olemme näin koettaneet jo tehdä, suurelta osin melko mukavalla menestyksellä. Lähtökohta korostaa asiakkaan huomioimista ja kunnioittamista. Useilla palvelutuotannon alueilla tämä on itsestään selvää. Vai kävisitkö kaupassa, joka ei ole asiakassuuntautunut?

 

Tällä viikolla ohjelmassa:

Maanantai: Aamulla kunnan johtoryhmä, jonka jälkeen yrittäjätapaaminen. Iltapäivällä valtuustoseminaarin suunnittelukokous. Sen jälkeen palaveri kunnanhallituksen puheenjohtajan kanssa. Illalla kunnanhallitus.

Tiistai: Aamulla lehtihaastattelu. Loppupäivä varattu valtuustoseminaarin valmisteluille.

Keskiviikko-Perjantai: Cursorin hallituksen suunnitteluseminaari.

 

Hyvää viikkoa kaikille!


Olli

Lisää uusi kommentti