• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

KUINKA VOIN PALVELLA?

Olipa touhukas viikko.  Monia tapaamisia Pyhtään kannalta merkittävien tahojen kanssa. Iso asia oli kunnanhallituksen suunnittelupäivä Kaunissaaressa, jossa käytiin läpi talouden näkymiä ja kuntauudistuskysymyksiä hallinnollisten kysymysten lisäksi. Talous on tiukkaa, mutta mahdollisuudet pitää pää veden pinnalla tänäkin vuonna ovat olemassa. Kuntauudistuksen osalta olemme valmiit selvittämään Etelä-Kymenlaakson kuntakokonaisuutta; tosin erityisesti sosiaali- ja terveystoimen osalta kiinnostaa löytää toiminnallisesti uusia tapoja tuottaa hyviä palveluja ihmisille.

Torstaina kävin kunnan esimiesten kanssa keskustelua siitä, miksi kunta on olemassa. Kunnan tehtävänä on järjestää asukkaille ja yrityksille palveluja. Koska Pyhtään visiona on olla hyvän elämän kunta, tulee palvelujen tukea kuntalaisten hyvää elämää. Eri ihmisille ja eri elämäntilanteissa palvelutarpeet ovat erilaisia; joskus se on lapsen koulutusta, joskus lääkärillä käyntiä, joskus rakennusluvan saantia tai lumen aurausta kadulta. Yrityksille puolestaan on tärkeää saada hyvät toimintaedellytykset liiketoiminnalleen. Yhteistä hyvälle palvelulle, riippumatta mikä palvelu kulloinkin on kysymyksessä, ovat seuraavankaltaiset asiat: ystävällisyys, nopeus, luotettavuus, joustavuus, asiantuntevuus, empaattisuus,…

Palvelut usein ovat ihmiseltä-ihmiselle, olkoon kysymys kunnan tai yrityksen tuottamasta palvelusta. Itse palvelutapahtuma on vuorovaikutteinen – parhaimmillaan sekä palvelun saaja että antaja ovat paremmalla mielellä tapahtuman jälkeen. Tähän pätee myös vanha totuus; niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Ravintolassakin saat ystävällisempää palvelua olemalla itse ystävällinen.

Monet palvelut yhteiskunnassamme ovat muuttuneet sähköisiksi. Palvelujen saajille sähköinen palvelu voi olla se paras palvelu, nopea, joustava ja (käyttäjä-)ystävällinen. Pyhtää on aktiivisesti kehittänyt sähköisiä palveluja, mutta paljon on vielä tehtävä.

Olen kuntalaisena saanut Pyhtään kunnalta iloista ja ripeää palvelua, silloin kun olen palvelua tarvinnut. Uskon, että henkilöstömme kunnassa että yhteistyökumppaneillamme ovat sisäistäneet hyvin sloganimme ’Pieniä iloisia asioita’. Päteköön tämä iskulause myös niihin kohtaamisiin, joita asiakkaidemme kanssa teemme.

 

Tällä viikolla ohjelmassa

Maanantai: Aamulla johtoryhmä, päivällä tapaaminen yritysedustajan kanssa uuden liiketoiminnan mahdollisuudesta Pyhtäällä, illalla kunnanvaltuusto.

Tiistai: Aamulla tapaaminen Coronarian kanssa Hoivahovissa, sen jälkeen pohdintaa sosiaali- ja terveysjohtajan kanssa. Iltapäivällä konttorilla.

Keskiviikko: Helsingissä, jossa mm. kansalaisten hyvinvointivalmennukseen liittyvä tapaaminen sekä tapaaminen kiinteistökehittäjän kanssa.

Torstai ja perjantai: Kuntajohtajapäivät Kuopiossa.

 

Hyvää viikkoa kaikille!

Kommentit

Meillä on täällä Pyhtäällä todellakin kaikki mahdollisuudet,niin kunnan kuin yrityksienkin, kehittää Pyhtäästä Hyvän Palvelun kunta. Meillä on jo mm. upean hyvin palveleva terveyskeskus. Vastaavaa palvelua ja apua ei saa kaupungissa. Jatketaan tästä!