• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

KEHITYSKÄYTÄVÄ – SILTA YLI RAJAN

Kun aikanaan ensimmäisen kerran kuulin sanan kehityskäytävä, tuli mieleeni jokin koulun käytävä, jota pitkin kävellään luokkahuoneesta toiseen kehittymään. No, sittemmin on tullut selväksi, että käytävällä tarkoitetaan moottoritietä, jota parhaillaan seudullemme rakennetaan.

Minulla oli viime viikolla tilaisuus osallistua matkalle, jossa tutustuttiin Pohjoismaiden ehkäpä merkittävimpään kehityskäytävään. Kyse on Kööpenhaminan ja Malmön yhdistävästä sillasta.  Oikeammin on kyse 4 km tunnelista, 4 km rakennetusta saaresta ja 8 km sillasta. Kokonaisuus on jo itsessään on vaikuttava nähtävyys. Mutta mielenkiintoiseksi sillan tekee sen vaikutukset, erityisesti Kööpenhaminan ja Malmön seudulle.

Alun perin silta rakennettiin nopeuttamaan Ruotsin yhteyksiä Keskiseen Eurooppaan. Tavarat ja ihmiset saataisiin kulkemaan viivytyksettä suurille markkinoille. Näin toki tapahtuikin. Vaikutukset seudullisesti ovat kuitenkin olleet melkoiset. Seitsemän miljoonaa autoa ja 25 miljoonaa ihmistä matkustaa vuosittain sillan yli. Kööpenhaminan painoarvo Tanskan politiikassa on kasvanut – kyllä, aiemmin poliittinen valta oli tullut Jyllannista. Malmö oli romahtamaisillaan, kun kaupungin perusteollisuuden, telakka ja autoteollisuus panivat pillit pussiin. Muutenkin Malmö oli syrjässä Ruotsin valta-akselista Tukholma-Göteborg. Sillan jälkeen Malmöstä on kehittynyt vireä ja kehittyvä kaupunki, sillä moni ruotsalaisyhtiö on siirtänyt pääkonttorinsa sillan juureen. 15.000 tanskalaista on muuttanut Malmön puolelle edullisemman elämän perässä. 18.000 ihmistä pendelöi päivittäin sillan yli töihin toiselle puolelle Öresundin salmea (tätä pidetään vireyden mittarina, ei perusteena yhdistää kuntia). Oppilaitokset tekevät yhteistyötä sillan molemmin puolin, politiikkaa tehdään yhdessä ja kulttuuritoiminta on kehittynyt.

Voisiko E18-moottoritie olla meidän seutumme Öresundin silta? Meillä on paljon yhtäläisyyksiä. Kuten Malmö Ruotsissa Kaakkoinen kulmamme on syrjässä Suomen valtarakenteista. Pietari tarjoaa Kööpenhaminan lailla markkinoita ja työmahdollisuuksia. Historiallisessa perspektiivissä on yhtäläisyyksiä; Malmön alue kuului aikanaan Tanskalle samoin kuin meidän seutumme Venäjälle. Tästä historiasta voitaisiin ammentaa kulttuuriyhteistyötä ja matkailukiinnostusta yli rajan, kuten on Öresundin yli tapahtunut.

 

Tällä viikolla ohjelmassa:

Maanantai:  Aamulla kunnan johtoryhmä, sitten kokous itsenäisyyspäivän ohjelmasta. Iltapäivällä Kaakko135-luontomatkailun kehittämishankkeen ohjausryhmä.

Tiistai: Aamulla yhteistyökumppanitapaaminen. Sitten yritystapaaminen sekä neuvottelut Siltakylän E18-risteysalueen edistämisestä. Iltapäivällä vuoden 2014 investointibudjetin suunnittelua sekä Hyvinvoiva Nuori-ryhmän kokoontuminen.

Keskiviikko: Aamulla viestintätiimin kokous. Iltapäivällä Versön kehittämiseen liittyvä kokous.

Torstai:  Seudun kuntaliitosselvityksen elinvoima-työryhmän kokous.

Perjantai: Iltapäivällä Carean alijäämien järjestelyihin liittyvä kokous.

 

Hyvää viikkoa kaikille!

Olli

Kommentit

Kait Purolan kevyenliikenteenväylän kustannukset on jo budjetoitu? Se on vain ajan kysymys koska siellä joku jää auton alle.
Syyskuussa hain lääkäriapua Pyhtään terveyskeskuksesta. Sain ajan terveydenhoitajalle lokakuussa ja tältä sain lääkäriajan tammikuulle 2014. Samalla reissulla lokakuun 16. päivänä kävin hammashoitolassa kysymässä hoitoa jomottelevaan hampaaseen. Tarjottiin aikaa tammikuulle 2014. 2 kk lääkäriaikojen odotuksen syyksi sanottiin lääkäripulan. Säästääkö Pyhtään kunta tietoisesti pitämällä alimiehitystä terveyskeskuksessa ? Käytännössä kuntalaisen on pakko hakea terveyspalveluita Kotkasta yksityiseltä lääkäriltä. Tämäkö on osa Pyhtään kunnan selviytymisstrategiaa ? Hannu Pesu Munapirtti