• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

Kotkan, Haminan ja Pyhtään joukkoliikenteen nimi ja ilme uudistuvat – äänestä suosikkiasi!

29.04.2020

Vilkas, Jonne & Minne, Kulkuri vai jotakin muuta?

Kotkan seudun joukkoliikenteen brändi uudistuu, ja asukkailla on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisella ilmeellä ja nimellä Kotkan, Haminan ja Pyhtään
joukkoliikenne jatkossa kulkee. 29.4. julkaistaan kolme vaihtoehtoa, joista yleisö saa äänestää suosikkinsa.

Seudun joukkoliikenteestä vastaava Etelä-Kymenlaakson henkilökuljetusyksikkö on käynnistänyt projektin, jonka tuloksena Kotkan seudun liikenteen brändiä uudistetaan ja
kehitetään. Kokonaisuus on osa ympäristöministeriön tukemaa Lisää vilinää Kotkan ja Haminan joukkoliikenteeseen -hanketta, jolla pyritään kasvattamaan joukkoliikenteen
käyttöastetta ja vähentämään kasvihuonepäästöjä. Yhtenä keinona tavoitteiden saavuttamiseen on joukkoliikenteen houkuttelevuuden kasvattaminen ja yhtenäisen,
tunnistettavan ilmeen ja nimen luominen. Brändityö toteutetaan Kotkan, Haminan ja Pyhtään kuntien edustajien ja kotkalaisen suunnittelutoimisto Avidlyn kanssa.

Kolme brändivaihtoehtoa ovat nimeltään Vilkas, Jonne & Minne ja Kulkuri.
Vilkas huokuu hyvää meininkiä ja kunnioittaa samalla seudun liikennehistoriaa – täällä on liikuttu aina reippain mielin.
Jonne & Minne on elämänmittainen paikallinen matkakumppani, jolla pääsee aina jonnekin ja se on läsnä vaikkei menisi minnekään.
Kulkuri on maanteiden seilori ja luotu kulkemaan, ja se ilmentää seutumme uniikkeja tarinoita merimiestatuointien elementtien hengessä.

 

Seudun asukkaiden mielipide halutaan kuulla

Joukkoliikenteen uudistustyössä palveluiden käyttäjien mielipide on keskeisessä osassa, ja sille annetaan runsaasti painoarvoa matkalla kohti lopputulosta.
“Haluamme kuulla seudun ihmisten mielipiteen, koska heillehän tätä tehdään”, toteaa Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen.
Avidlyn suunnittelujohtaja Maria Huttunen on Hannosen kanssa samoilla linjoilla. “On todella inspiroivaa tehdä suunnittelutyötä yhdessä seudun asukkaiden kanssa.
Tiimimme odottaa innolla liikenteenkäyttäjien kommentteja ja ajatuksia kolmen erilaisen konseptin tiimoilta.” Äänestyksen lisäksi seudun asukkailla on mahdollisuus ideoida
nimivaihtoehtoja. “Lopullinen valinta brändistä tehdään tämän osallistamisvaiheen perusteella”, Markku Hannonen kertoo.
Vaihtoehtoihin voi tutustua Kotkan, Haminan ja Pyhtään kotisivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Omaa suosikkiaan voi äänestää täyttämällä sähköisen äänestyslomakkeen kuntien verkkosivustoilla www.kotka.fi, www.hamina.fi ja www.pyhtaa.fi tai lähettämällä tekstiviestin numeroon 040 253 7214.
Äänestysaika on 29.4.–13.5. Äänestyksen lisäksi voi halutessaan osallistua arvontaan, jossa palkintona on kymmenen kappaletta seitsemän päivän Waltti-matkakorttia, jotka käyvät seutumme kaikilla maksuvyöhykkeillä Waltti-liikenteessä.

Valittu ilme tullaan jalkauttamaan joukkoliikenteen käyttöön vuoden 2021 aikana uuden liikennejakson alkaessa. Uusi brändi tulee näkymään kaikilla Kotkan seudun julkisilla liikennöitsijöillä. Ilmettä ja nimeä hyödynnetään myös muissa Kotkan, Haminan ja Pyhtään alueen kestävissä liikkumismuodoissa ja niiden kehittämisessä.

TÄSTÄ ÄÄNESTYKSEEN

Lisätietoja:
Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen, p. 0400 760 284,
markku.hannonen@kotka.fi