• Suomi
  • Svenska
  • English
  • Русский

Aikuissosiaalityön uusi asiakasneuvonta tarjoaa ammattilaisen neuvoja ja ohjausta yhdestä paikasta

05.05.2020

Kymsoten aikuissosiaalityön asiakasneuvonta kaikille kymenlaaksolaisille aloittaa 5.5.2020. Uusi palvelu helpottaa asiakkaiden avunsaantia, kun sosiaalihuollon ammattilaisen neuvontaa ja ohjausta saa joka arkipäivä ja samasta puhelinnumerosta.

 

Aikuissosiaalityön asiakasneuvonta/ Kymenlaakso

p. 040 6323 012 tai 020 633 6225

Arkipäivisin (ma - pe) klo 9.00 -14.00

 

Aikuissosiaalityön asiakasneuvonnasta kymenlaaksolaiset saavat 5.5.2020 alkaen puhelimitse arkisin neuvoa ja ohjausta omaan tai läheisensä tilanteeseen. Sosiaalihuollon ammattilainen ohjaa tarvittaessa yhteydenottajan tai hänen läheisensä oikeaan palveluun.

Aikuissosiaalityössä selvitetään ja autetaan etsimään ratkaisuvaihtoehtoja asiakkaiden sosiaalisissa ja taloudellisissa ongelmissa sekä elämäntilanteiden muutoksissa ja kriiseissä. Ohjausta ja neuvontaa annetaan myös harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen liittyvissä asioissa.

Aikuissosiaalityön asiakasneuvontaan voi soittaa myös nimettömänä. Mikäli asioita pitää selvitellä tarkemmin, tarvitaan kuitenkin yhteydenottajan henkilötiedot ja yhteydenottajan luvalla kirjaudutaan sähköiseen asiakastietojärjestelmään.

Asiakasneuvonta helpottaa ja selkeyttää asiakkaan avun saantia, kun apua saa yhdestä paikasta koko Kymenlaakson alueella. Aiemmin on ollut käytössä monia puhelinnumeroita, joista asiakkaan on pitänyt etsiä itselleen sopiva esimerkiksi asuinpaikan tai sukunimen kirjaimen mukaan. Nyt myös palveluaika on aina sama ja aiempaa pidempi: arkisin klo 9-14. Lisäksi palveluun vastaa nyt aina sosiaalihuollon ammattilainen. Palvelun myötä kaikille kymenlaaksolaisille on tarjolla yhdenmukaisemmat sosiaalihuollon ammattilaisten palvelut.

Puhelinpalvelussa on käytössä takaisinsoiton valintamahdollisuus. Se päättyy klo 14, koska mahdollisiin takaisinsoittopyyntöihin pyritään soittamaan takaisin saman tai seuraavan arkipäivän aikana.

Aikuissosiaalityön asiakasneuvonta ei ole tarkoitettu kiireellisiin terveydenhuollollisiin hätätilanteisiin, näissä tilanteissa yhteys päivystysapuun 116 117 tai hätänumeroon 112.

Mikäli yhteydenottaja on jo asiakkaana aikuissosiaalityön suunnitelmallisessa palvelussa, asiakasneuvonnasta välitetään tarvittaessa soittopyyntö omalle työntekijälle.

Puheluiden hinnat 020-alkuisiin numeroihin soittajille:

- kiinteästä verkosta soitettaessa paikallisverkkomaksu

- matkapuhelimesta soitettaessa matkapuhelinmaksu

(paikallisverkkomaksu ja matkapuhelinmaksu määräytyvät soittajan puhelinsopimuksen mukaan)